فیلتراسیون | کاربرد فیلتر میکرونی | انواع فیلتر میکرونی

فیلتر میکرونی تصفیه آب:یکی از فیلتر هایی که در دستگاه تصفیه آب قرار می گیرد، فیلتر میکرونی است. در واقع از قطعات مهم این دستگاه می باشد.در زمان خرید فیلتر میکرونی باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. مثل اینکه فیلتری که شما می‌ خواهید جانبو است یا اسلیم؟! صافی مورد استفاده دارای چند میکرون می باشد و از این فیلتر برای چه مکانی می‌ خواهید استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که آب سخت با آبی که حاوی رسوبات و املاح باشد تفاوت دارد. پس آب سخت با آب دارای املاح و رسوبات را اشتباه نگیرید. آب سخت آبی است که املاحی که در آن وجود دارد با گذشت زمان موجب می شود که لوله ها و تجهیزاتی که در سیستم استفاده می شود گرفته شود.

فیلتر میکرونی تصفیه آب | تجهیزات آب شیرین کن | آریاعمران

فیلتر میکرونی تصفیه آب از جنس پلی پروپیلن: همانطور که گفته شد یکی از تجهیزات تصفیه آب که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد زیادی دارد و در صنعت آب شیرین کن صنعتی و اسمز معکوس دارای اندازه های گوناگونی از جمله یک میکرون، ۵ میکرون، ۱۰ میکرون و ۲۰ میکرون و نیز از اندازه های ۱۰ اینچ، ۲۰ اینچ، ۳۰ اینچ، ۴۰ اینچ برخوردار می باشد و قطر هایی به اندازه دو و نیم و چهار و نیم اینچ دارند.

فیلتر میکرونی در دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. این فیلتر با املاح رسوب‌ گذاری که بر روی سطح ممبران وجود دارند مبارزه می کند.

ذرات درشتی که به وسیله جامبو از بین می روند باعث می شود که طول عمر ممبران افزایش پیدا کند. از این رو در پیش تصفیه دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس باید به صورت مرتب و در یک بازه زمانی مشخص از این فیلتر تعویض شود تا آب با کیفیت تصفیه شود.

از فیلتر میکرونی استفاده می شود تا گل و لای و املاح و رسوباتی که اندازه آن ها به اندازه دانه میکرونی است از فرآیند فیلتراسیون میکرونی که دارای جنس پلی پروپیلن می باشد حذف شوند.

فیلتر ممبران

فیلتر ممبرین انواع گوناگونی دارد مانند اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون. از  نانوفیلتراسیون برای کاربرد های خاصی استفاده می شود.

فیلتر ممبران به تنهایی وظیفه ندارد که همه آلاینده ها را از آب جدا نماید. از این رو به غیر از این فیلتر و فیلتر میکرونی فیلتر های دیگری در دستگاه تصفیه آب قرار دارند

که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. از این رو نباید تصور کنید که با خرید فیلتر ممبران این فیلتر می تواند به حذف همه آلاینده‌ ها بیانجامد.

هیچ فیلتری حذف همه آلاینده  ها را نمی تواند انجام دهد. اما کار فیلتر ممبران بسیار مهم است و جزء بخش های مهم در دستگاه تصفیه آب می باشد.

در واقع بدون اینکه فیلتر ممبران وجود داشته باشد دستگاه اسمز معکوسی نداریم.

نمک های محلول و غیرمحلولی که درون آب قرار دارند به وسیله فیلتر ممبران شناسایی می شوند.

نمک ها از غشا نمی‌ توانند بگذرند. از این رو به نحو مستقیم به آب فاضلاب وارد می‌ شوند. فلزات سنگین که باعث سرطان در دستگاه گوارشی بدن می شوند

در داخل آب قرار دارند و خیلی هم خطرناک می باشد. اندازه این فلزات سنگین از اندازه مولکول های آب بزرگتر است.

فیلتر میکرونی تصفیه آب | تجهیزات آب شیرین کن | آریاعمران

برای همین در داخل لایه های فیلتر ممبران گیر می کنند و به سوی فاضلاب هدایت می شوند. نیترات نیز خطرناک می باشد

و مقدار کمی از آن در آب شهری همیشه وجود دارد. فیلتر ممبران اجازه ورود نیترات هم نمی دهد. همچنین فیلتر ممبران نمی گذارد

که باکتری ها و قارچ ها که از ابعاد عظیمی هم برخوردار هستند وارد آب شوند. باکتری و قارچ ها موجب بیماری پوستی و عفونی می شوند.

اجزای فیلتر ممبران

فیلتر ممبران دارای اجزایی می باشد که آن ها با همدیگر برای تصفیه آب کمک می کنند. یکی از این اجزا غشا نیمه تراوا است.

غشای نیمه تراوا صفحاتی می باشند که دارای منافذ خیلی ریزی هستند و اجازه نمی دهند ذراتی که از این منافذ بزرگتر هستند عبور کنند.

غشای نیمه تراوا در اطراف میله پلاستیکی به صورت مارپیچی قرار گرفته است و در داخل محفظه هوزینگ فیلتر کارتریج وجود دارد.

یکی دیگر از اجزای فیلتر ممبران مجرای فاضلاب است. بعد از این که آبی با املاح زیاد وارد دستگاه تصفیه آب می شود

املاحی که بزرگتر از یک هزارم میکرون هستند نمی توانند از غشای نیمه تراوا عبور کنند. ذراتی که باقی مانده‌ اند

از پشت غشا به مجرای فاضلاب وارد می شود تا به این صورت از دستگاه خارج شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *